Jaksa läpi elämän - PIDÄ HUOLTA HENKISESTÄ SUORITUSKYVYSTÄSI

Henkisen ja fyysisen valmentamisen rautainen ammattilainen Harri Gustafsberg nähdään yhtenä ensi vuoden inspiroivimman seminaarin puhujana. Pidimme webinaarin Harrin kanssa, jossa kävimme läpi henkistä suorituskykyä ja jaksamisen parantamista. Katso tallenne klikkaamalla alla olevaa nappia tai lue koonti alta!

 

PIDÄ HUOLTA HENKISESTÄ SUORITUSKYVYSTÄSI

Henkisen suorituskyvyn parantaminen lähtee perusasioista. Kun käsitellään perusasioita, moni saattaa ajatella, että: ”Tiedän tuon jo”. Vaikka tiedämme monta perusasiaa, kuinka moni meistä oikeasti tekee niitä? Älä hairahdu tiedän-tuon-jo -ansaan vaan, päätä, että tällä kertaa viet jonkin uuden perusasian käytäntöön.

 

Mestarit vs. kimpoilijat

On olemassa kahdentyyppisiä ihmisiä: mestareita ja kimpoilijoita.

Mestarit rakastavat toistoja. Mestarit rakastavat tehdä hyväksi havaitusta asiasta loputonta toista. Kun taas ihmiset, jotka kimpoilevat, haluavat kaikkea uutta ja innostavaa. He tarvitsevat vaihtelua elämäänsä ja haluavat jatkuvasti säväyttäviä uusia asioita. Mestarit ovat kiinnostuneita perusasioista ja hiovat niitä loputtomasti. Näillä kahdella toimintatavalla - ja niiden pitkällä tähtäimellä tuottamilla tuloksilla - on todella suuri ero.

 

Miten malttaa paremmin?

On hyvä ymmärtää, miten tärkeää maltti on minkä tahansa asian oppimisessa. Kun haluamme oppia jotain uutta, tarvitsemme kolmea asiaa:

  1. Tahtoa
  2. Uskoa ja
  3. Kärsivällisyyttä.

Tarvitsemme ympärillemme ihmisiä, jotka muistuttavat meille niistä.  

 

Mikä on tärkeintä ymmärtää henkisestä suorituskyvystä?

Henkinen suorituskyky on mielen sitkeä, joustava taito sekä reservi vastata haasteisiin ja palautua kuormasta. Henkinen suorituskyky on sitä, että opimme ja vahvistumme. Kaikki vastaamme tulevat kokemukset ovat mahdollisuuksia vahvistaa henkistä suorituskykyämme.

Henkisen suorituskyvyn määrä on yksilöllinen jokaisella. Emme tiedä kuinka paljon sitä meillä on, ennen kuin reservivarastoamme aletaan tyhjentää. Reservin riittävyyteen vaikuttaa toimintamme: kuinka kuluttavaa toimintamme on ja kuinka hyvin osaamme palautua siitä?

 

 

 

Jos on henkisesti poikki, miten voi parantaa omaa jaksamista?

Jos meitä kuormitetaan pikkuhiljaa, jos reppuumme tulee koko ajan lisää kiviä, mutta meillä ei ole mahdollisuutta poistaa niitä, jokaisen polvet painuvat jossain kohtaa ja menemme niin sanottuun selviytymistilaan. Kuinka paljon on järkevää ponnistella selviytymistilaa vastaan?

Kun kuormitamme itseämme tai meitä kuormitetaan, vaivumme selviytymistilaan. Silloin on parasta löytää keinoja, joilla voimme palauttaa itsemme niin sanottuun koherenssitilaan.

Koherenssitila tarkoittaa, että ymmärrät mitä elämässäsi tapahtuu ja se on hallittavissasi. Hallinnan, ymmärryksen ja mielekkyyden tunne ovat pohja koherenssille tilalle.

Selviytymistilasta siirtyminen suoraan koherenssitilaan on mahdollista vain elokuvissa. Palautuminen tapahtuu askel kerrallaan. On hyvä löytää erilaisia tapoja palautumiseen, sillä kaikki keinot eivät toimi kaikkiin kuormitustiloihin. Analysoi ja ymmärrä mistä rasittava kuorma on peräisin, ja etsi oma, sinulle sopiva tapa palautua siitä.

 

Kun olemme henkisesti poikki, täytyy lähteä liikkeelle palautumisesta.

 

Se mikä kolahtaa sinuun juuri nyt, tulee tämän hetken tarpeiden kautta. Jos vuosi sitten jokin tapa on toiminut henkisessä jaksamisessasi, tuo sama tapa ei välttämättä toimi tänään. Tilanteet muuttuvat ja me muutumme. Päivitä palautumiskeinojasi vastaamaan tämän päivän ärsykkeitä.

 

Esimerkkejä Harrin palautumiskeinoista:

  1. Hyvät keskustelut joista saa energiaa ja voimaa
  2. Kirjan lukeminen
  3. Luonnossa lenkkeily
  4. Saliharjoittelu
  5. Hyvä musiikki
  6. Meditaatioharjoitukset

Tutustu itseesi ja kuuntele kehoasi, niin löydät itsellesi toimivat tavat.

 

Millä varmistaa, että henkinen suorituskyky säilyy läpi elämän?

Tavat ohjaavat elämää ja toimintaamme. Luomalla hyviä tapoja varmistamme henkisen suorituskyvyn toiminnan.

On tärkeää ymmärtää, että kyse on loppujen lopuksi pienistä asioista arjessa. Arjen suorituskyvyn nostaminen ei vaadi suuria asioita, joita varten tarvitset jatkuvaa ponnistelua, siihen ei tarvitse käyttää hirveää määrää energiaa tsempatakseen tai luodakseen voimakkaita tunnetiloja. Luo uusi tapa päivittäisillä pienillä valinnoilla. Pikkuhiljaa nuo pienet valinnat muodostavat tavan, joka ehdollistuu arkeesi ja kulkee mukanasi läpi elämän.

Ei voi liikaa painottaa, että kyse on pienistä asioista. Sinun ei tarvitse tehdä paljon parantaaksesi henkistä suorituskykyäsi, sinun tarvitsee vain toistaa pieniä asioita. Kun teet joka päivä pieniä asioita oman hyvinvointisi edistämiseksi, varmistat että henkinen suorituskykysi säilyy läpi elämän!

 

 

 

Harri Gustafsberg

Henkinen ja fyysinen valmentaja

 

 

Katso tallenne webinaarista ja opi lisäksi...

  • Mitkä ovat henkisen suorituskyvyn suurimmat haasteet / esteet?
  • Mitkä ovat parhaat tavat vaikuttaa arjessa omaan henkiseen suorituskykyyn?
  • Mitä Harri itse tekee, kun hän on suuren paineen alla ja toimintakyky on alhaalla?
  • Mitkä on henkisesti tärkeimmät ominaisuudet ihmiselle, joka tekee henkisesti vaativaa työtä?